AOS – ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA z dnia 6 sierpnia 2024 roku w sprawie programu pilotażowego dotyczącego centralnej elektronicznej rejestracji na wybrane świadczenia opieki zdrowotnej w zakresie ambulatoryjnej opieki specjalistycznej oraz programów zdrowotnych

Szanowni Państwo,

informujemy, że w dniu 9 sierpnia 2024 r. zostało ogłoszone rozporządzenie w sprawie programu pilotażowego dotyczącego centralnej elektronicznej rejestracji na wybrane świadczenia opieki zdrowotnej w zakresie ambulatoryjnej opieki specjalistycznej oraz programów zdrowotnych, którego celem jest ocena organizacji i efektywności działania centralnej elektronicznej rejestracji (dalej jako: „CeR”), stanowiącej funkcjonalność Systemu P1 w realizacji świadczeń zdrowotnych objętych programem pilotażowym, obejmująca:

1. możliwość samodzielnego wyszukiwania przez świadczeniobiorcę dostępnych terminów udzielania świadczeń;

2. możliwość dokonywania przez świadczeniobiorcę zgłoszeń centralnych;

3. mechanizm przydzielania świadczeniobiorcy terminów udzielenia świadczenia z uwzględnieniem kryteriów, o których mowa w § 9 ust. 4 omawianego rozporządzenia;

4. prowadzenie centralnego wykazu oczekujących;

5. udostępnianie przez realizatorów programu pilotażowego jednostce podległej ministrowi właściwemu do spraw zdrowia właściwej w zakresie systemów informacyjnych ochrony zdrowia (dalej jako: „Centrum e-Zdrowia), harmonogramów przyjęć oraz danych o terminach udzielania świadczenia dla zakresów świadczeń opieki zdrowotnej, objętych programem pilotażowym;

6. prowadzenie oraz bieżące aktualizowanie przez realizatorów programu pilotażowego harmonogramów przyjęć dla zakresów świadczeń opieki zdrowotnej, objętych programem pilotażowym w systemie teleinformatycznym – Systemie P1;

7. możliwość zmiany lub rezygnacji z dokonanego zgłoszenia centralnego lub terminu udzielenia tego świadczenia;

8. możliwość dokonywania zgłoszenia centralnego u dowolnego świadczeniodawcy.

 

Program pilotażowy obejmuje następujące świadczenia opieki zdrowotnej z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej oraz programów zdrowotnych:

1. kardiologię;

2. program profilaktyki raka szyjki macicy w zakresie etapu podstawowego;

3. program profilaktyki raka piersi w zakresie etapu podstawowego,

które są priorytetowe dla polityki zdrowotnej ze względu na charakter i wagę świadczeń opieki zdrowotnej, a także ze względu możliwości weryfikacji procesu zapisywania na terminy udzielania świadczeń opieki zdrowotnej. Opisane cechy pozwolą na sprawdzenie przyjętych zasad i funkcjonalności CeR, w szczególności:

1. świadczenia w zakresie kardiologii – choroby układu krążenia stanowią główną przyczynę zgonów w Polsce. Ponadto objęcie tych świadczeń CeR pozwoli na pełną weryfikację funkcjonalności CeR, w tym w szczególności centralnego wykazu oczekujących, oraz weryfikację wpływu CeR na prowadzone przez realizatorów programu pilotażowego harmonogramów przyjęć;

2. świadczenia w zakresie programu profilaktyki raka szyjki macicy oraz programu profilaktyki raka piersi (cytologia i mammografia) – świadczenia te pozwolą na weryfikację funkcjonalności CeR, w zakresie rejestracji na świadczenia, w których nie obowiązują listy oczekujących. Jednocześnie przewiduje się, że ujęcie tych świadczeń w CeR pozwoli na rozszerzenie możliwości zapisu na te świadczenia, czego rezultatem będzie zwiększenie liczby osób uczestniczących w programie profilaktycznym.

CeR w szczególności ma umożliwiać świadczeniobiorcy zgłoszenie centralne i otrzymanie przydzielonego mu terminu udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej w ramach programu pilotażowego u wybranego realizatora programu pilotażowego.

W rozporządzeniu określono szczegółowy sposób dokonywania zgłoszenia centralnego i przydzielania świadczeniobiorcy terminu udzielenia świadczenia i jego zmiany, a także szczegółowy sposób powiadamiania świadczeniobiorcy o przydzieleniu mu terminu udzielenia świadczenia i wszelkich jego zmianach oraz przekazywania świadczeniobiorcy innych istotnych informacji dot. tego terminu. Sugeruje się, aby termin udzielenia świadczenia był przydzielany świadczeniobiorcy w momencie dokonania przez niego zgłoszenia centralnego, co wiązać się będzie z jego umieszczeniem w harmonogramie przyjęć wybranego realizatora programu.

Jeżeli przydzielenie świadczeniobiorcy, zgłaszającemu się w celu uzyskania świadczenia z zakresu kardiologii po raz pierwszy, takiego terminu nie będzie możliwe w terminie co najmniej 40 dni od dnia dokonania zgłoszenia centralnego z uwagi na brak w tym okresie dostępnych wolnych terminów spełniających kryteria, o których mowa w § 9 ust. 4 projektu rozporządzenia, to świadczeniobiorca zostanie umieszczony w centralnym wykazie oczekujących prowadzonym dla danego zakresu świadczeń opieki zdrowotnej, objętych programem pilotażowym. W takiej sytuacji świadczeniobiorca otrzyma równocześnie informację o prognozowanym terminie udzielenia świadczenia. Świadczeniobiorca, zgłaszający się w celu uzyskania świadczenia z zakresu kardiologii po raz pierwszy, pozostawać będzie w centralnym wykazie oczekujących do momentu pojawienia się wolnego terminu i jego przydzielenia świadczeniobiorcy. W konsekwencji powyższego dany realizator programu pilotażowego będzie również zobligowany do określenia w Systemie P1 odpowiedniego statusu skierowania elektronicznego, na podstawie którego ma zostać udzielone świadczenie.

W projekcie rozporządzenia przewidziano, że zgłoszenia centralne na świadczenie, może zostać dokonane:

1. za pośrednictwem Internetowego Konta Pacjenta (dalej jako: „IKP”);

2. bezpośrednio u realizatora programu pilotażowego – osobiście, telefonicznie lub z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, przy czym telefoniczne lub osobiste zgłoszenia centralne mogą być dokonywane wyłącznie w dniach i godzinach udzielania świadczeń przez te podmioty;

3. u dowolnego świadczeniodawcy, o ile przewiduje on taką możliwość.

Zgłoszenia centralne na świadczenia, które mają zostać udzielone na podstawie skierowania wystawionego w postaci papierowej, mogą być dokonane wyłącznie bezpośrednio u realizatora programu pilotażowego.

 

Przewidziano również sposoby dokonywania ewentualnych zmian terminu udzielenia świadczenia, który może ulec zmianie z inicjatywy świadczeniodawcy w trzech przypadkach, przy czym wystąpienie każdej z tych sytuacji obliguje świadczeniodawcę do poinformowania świadczeniobiorcy o przyczynie zmiany. Może ona nastąpić:

1. w związku z modyfikacją przez świadczeniodawcę kwalifikacji świadczeniobiorcy do kategorii medycznej, ustalonej zgodnie z kryteriami medycznymi, w tym przypadku zmiany stanu zdrowia świadczeniobiorcy, wskazującej na potrzebę wcześniejszego niż w ustalonym terminie udzielenia świadczenia;

2. w związku z koniecznością udzielenia w ramach programu pilotażowego świadczenia świadczeniobiorcom uprawnionym do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej poza kolejnością;

3. w związku z wystąpieniem okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili przydzielania terminu udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej objętego programem pilotażowym, a które uniemożliwiają zachowanie terminu wynikającego z harmonogramu przyjęć prowadzonego przez świadczeniodawcę.

 

Ponadto zaproponowano rozwiązanie zakładające, że w przypadku gdy świadczeniobiorca dokona zgłoszenia centralnego w czasie braku dostępu do Systemu P1, świadczeniodawca niezwłocznie po odzyskaniu dostępu będzie zobowiązany:

· przydzielić świadczeniobiorcy termin udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej objętego programem pilotażowym, albo

· umieścić świadczeniobiorcę w centralnym wykazie oczekujących.

 

W rozporządzeniu w § 8 zastosowano odesłanie do postanowień ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 146 i 858) przez użycie zwrotu „odpowiednio” i odesłanie do właściwych jednostek redakcyjnych przedmiotowego aktu prawnego, ponieważ przepisy te nie mogą być stosowane wprost.

Należy wskazać, iż możliwość przydzielania terminów z wykorzystaniem CeR jest ograniczona do terminów wynikających jedynie z harmonogramów przyjęć udostępnionych przez świadczeniodawców biorących udział w programie pilotażowym. Czas realizacji programu jest ograniczony, podobnie jak zakres świadczeń opieki zdrowotnej oraz liczba realizatorów, gdyż program ma charakter testowy. Świadczeniobiorca wciąż korzysta ze świadczeń opieki zdrowotnej funkcjonującej poza programem pilotażowym w innych zakresach świadczeń.

W rozporządzeniu określono rodzaje kryteriów dotyczących świadczenia, które ma zostać udzielone świadczeniobiorcy, dotyczące:

1. terminu udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej;

2. świadczeniodawcy, u którego świadczenie ma zostać udzielone;

3. zakresu terytorialnego realizowanego świadczenia – z uwzględnieniem województwa, miasta lub odległości od wskazanej lokalizacji;

4. pracownika medycznego, który ma je udzielić;

5. sposobu udzielenia tego świadczenia rozumianego jako osobista forma realizacji świadczenia lub w formie teleporady;

6. posiadanie prawa do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej poza kolejnością.

 

Program pilotażowy trwa od dnia 24 sierpnia 2024 r. do dnia 31 października 2025 r., a jego realizacji obejmować będzie dwie fazy:

1. etap przygotowania i realizacji,

2. etap ewaluacji.

Pierwszy etap będzie trwał od dnia 24 sierpnia 2024 r. do dnia 30 czerwca 2025 r. i będzie obejmował:

1. realizację czynności organizacyjnych, w tym zawarcie umów na realizację programu pilotażowego przez Narodowy Fundusz Zdrowia, z realizatorami programu pilotażowego;

2. prowadzenie CeR, w tym czynności, o których mowa w § 14;

3. gromadzenie danych służących do wyliczenia wskaźników.

Drugi etap będzie trwał od dnia 1 kwietnia 2025 r. do dnia 31 października 2025 r. i będzie obejmował:

1. analizę realizacji programu pilotażowego w zakresie organizacji i efektywności CeR;

2. sporządzenie przez Centrum e-Zdrowia, sprawozdań z realizacji programu pilotażowego:

· cząstkowego – za okres od dnia 24 sierpnia 2024 r. do dnia 31 marca 2025 r., w terminie do dnia 30 kwietnia 2025 r.;

· końcowego – za okres od dnia 24 sierpnia 2024 r. do dnia zakończenia etapu przygotowania i realizacji programu pilotażowego, w terminie 2 miesięcy od dnia zakończenia tego etapu.

 

Ocena realizacji programu pilotażowego zostanie dokonana na podstawie wskaźników realizacji programu pilotażowego. Przyjęto następujące wskaźniki dla programu pilotażowego:

1. liczba zrealizowanych świadczeń opieki zdrowotnej, dla których terminy udzielenia zostały udostępnione przez świadczeniodawcę w Systemie P1, w podziale na świadczenia opieki zdrowotnej:

a. na które dokonano zgłoszenia za pośrednictwem IKP oraz w każdy inny sposób,

b. w zakresach: ambulatoryjnej opieki specjalistycznej – kardiologii i programów zdrowotnych – odpowiednio programu profilaktyki raka szyjki macicy oraz raka piersi;

2. liczba realizatorów programu pilotażowego w podziale na realizatorów korzystających z oprogramowania własnego albo z aplikacji gabinet.gov.pl;

3. procentowo określona liczba zrealizowanych świadczeń opieki zdrowotnej objętych programem pilotażowym, dla których terminy udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej zostały udostępnione przez świadczeniodawcę w harmonogramach przyjęć w Systemie P1, w stosunku do wszystkich zrealizowanych świadczeń opieki zdrowotnej z zakresu kardiologii;

4. procentowo określona liczba świadczeń opieki zdrowotnej objętych programem pilotażowym, których termin udzielenia został zmieniony lub odwołany za pośrednictwem CeR w stosunku do wszystkich świadczeń opieki zdrowotnej ujętych w harmonogramach przyjęć dla świadczeń opieki zdrowotnej z zakresu kardiologii, w ramach programu pilotażowego.

Pomiar wskaźników realizacji programu pilotażowego będzie dokonywany co najmniej dwukrotnie.

 

Rozliczanie programu pilotażowego odbywać się będzie w formie ryczałtów obliczanych zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia, na podstawie umowy na realizację programu pilotażowego zawartej przez Fundusz z realizatorem programu pilotażowego. Ryczałt za realizację programu pilotażowego obejmować będzie jednorazowy ryczałt i miesięczny ryczałt.

Podstawą rozliczenia jednorazowego ryczałtu w ramach programu pilotażowego jest:

1. dla świadczeń opieki zdrowotnej z zakresu kardiologii – liczba terminów świadczeń opieki zdrowotnej przekazanych przez realizatora programu pilotażowego do CeR w pierwszym pełnym miesiącu kalendarzowym po realizacji obowiązku udostępnienia w Systemie P1 prowadzonych przez siebie harmonogramów przyjęć;

2. dla świadczeń opieki zdrowotnej z zakresu programów zdrowotnych – odpowiednio programu profilaktyki raka szyjki macicy lub programu profilaktyki raka piersi – średniomiesięczna liczba świadczeń opieki zdrowotnej udzielonych w 2023 r. albo w 2024 r., w przypadku gdy świadczeniodawca nie udzielał świadczeń opieki zdrowotnej w 2023 r., dla pełnych miesięcy udzielania świadczeń opieki zdrowotnej, przy czym liczba terminów udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej, o których mowa w § 14 ust. 1 pkt 1 lit. b, nie może być niższa od tej średniomiesięcznej liczby świadczeń opieki zdrowotnej.

 

Miesięczny ryczałt jest przyznawany za każde zrealizowane świadczenie opieki zdrowotnej, dla którego termin udzielenia został udostępniony w harmonogramach przyjęć w Systemie P1. Warunki przyznania oraz sposób obliczenia wysokości miesięcznego ryczałtu, uwzględniającego stawkę podstawową, współczynniki mające wpływ na wysokość ryczałtu oraz wysokość comiesięcznej indeksacji wartości ryczałtu, określa załącznik do rozporządzenia.

W celu rozliczenia programu pilotażowego, w terminie 5 dni roboczych po zakończeniu każdego miesiąca etapu organizacji i realizacji programu pilotażowego, Centrum e-Zdrowia przekazywać będzie Funduszowi, w podziale na zakresy świadczeń objętych programem pilotażowym, informacje o:

1. realizacji obowiązku, o którym mowa w § 14 ust. 1 pkt 1 i 2;

2. oprogramowaniu wykorzystywanym przez realizatora programu pilotażowego;

3. liczbie świadczeń opieki zdrowotnej objętych programem pilotażowym, których w danym miesiącu udziela realizator programu pilotażowego.

 

Określono również sposoby postępowania świadczeniodawców w przypadku zakończenia realizacji programu pilotażowego – mają one zabezpieczyć prawa świadczeniobiorców.

 

Rozporządzenie wejdzie w życie z dniem 24 sierpnia 2024 r.

 

W rezultacie rozporządzenie rozwija rozwiązania przyjęte w ramach programu pilotażowego realizowanego na podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 2 czerwca 2022 r. w sprawie programu pilotażowego w zakresie elektronicznej rejestracji centralnej na wybrane świadczenia opieki zdrowotnej z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej (Dz. U. poz. 1207 i 2813). Wnioskiem z płynących ewaluacji jest złożoność i rozmiar zmian jakie system elektronicznej rejestracji pacjentów wprowadza w zasadach dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Ma on zmienić zasady przyznawania wolnych terminów na świadczenia, co wymagać będzie zaangażowania wszystkich struktur podmiotów leczniczych i organizacji publicznych. Pilotaże poprzednich usług (eRecepta, eSkierowanie, Zdarzenia Medyczne, Elektroniczna Dokumentacja Medyczna) obejmowały działania nad pojedynczymi dokumentami, natomiast system CeR, wykorzystując potencjał tych funkcjonalności będzie obejmował docelowo wszystkie zakresy świadczeń opieki zdrowotnej.

 

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA z dnia 6 sierpnia 2024 r (Dz. U. 2024 poz. 1212)