Ustawa z dnia 16 czerwca 2023 r. o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta (Dz. U. 2023 poz. 1692)

Szanowni Państwo,

W dniu 24 sierpnia 2023 r. została ogłoszona ustawa o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która w sposób kompleksowy i zharmonizowany określa zadania, obowiązki i uprawnienia podmiotów prowadzących działalność leczniczą w zakresie zapewnienia jakości w opiece zdrowotnej.

Jakość opieki zdrowotnej mierzona jest wskaźnikami w obszarach klinicznych, konsumenckich i zarządczych, przy czym wprowadzony system jakości składa się z 4 obszarów:

  1. autoryzacji,
  2. wewnętrznego systemu zarządzania jakością i bezpieczeństwem,
  3. akredytacji,
  4. rejestrów medycznych.

Z uwagi na fakt, że wewnętrzny system zarządzania jakością i bezpieczeństwem stanowi kluczowy element opieki zdrowotnej, jest on obowiązkowym narzędziem dla wszystkich podmiotów wykonujących działalność leczniczą na podstawie umowy z NFZ. Składa się on z zasad, procedur, metod oraz opisów stanowisk pracy, w celu zapobieżenia wystąpieniu zdarzeń niepożądanych. Polega na wdrożeniu, utrzymaniu i usprawnianiu tego systemu na podstawie oceny jego skuteczności oraz wyników badań opinii i doświadczeń pacjentów.

Wobec powyższego, podmiot leczniczy jest obowiązany do:

  • kompleksowego zarządzania ryzykiem oraz jego monitorowania,
  • cyklicznego wykonywania badań zgodności,
  • monitorowania zdarzeń niepożądanych w zakresie: identyfikacji i zgłoszenia, oceny i analizy, tworzenia rejestru zdarzeń niepożądanych, wdrażaniu działań ograniczających,
  • wdrażania działań niezbędnych do poprawy jakości i bezpieczeństwa udzielanych świadczeń zdrowotnych na podstawie wyników analiz oraz rozwiązań ograniczających ryzyko występowania podobnych zdarzeń w przyszłości,
  • dokumentowania podejmowanych działań i wdrożonych rozwiązań,
  • zapewniania dostępu do cyklicznych szkoleń służących uzyskaniu i podnoszeniu kompetencji personelu w zakresie jakości i bezpieczeństwa udzielanych świadczeń,
  • przeprowadzania ankiet satysfakcji pacjentów.

Osobą odpowiedzialną za prowadzenie wewnętrznego systemu jest kierownik podmiotu wykonującego działalność leczniczą.

Warto wiedzieć, że posiadanie wewnętrznego systemu zarządzania jakością jest jednym z warunków uzyskania dalszej autoryzacji!

Podmioty wykonujące działalność leczniczą są obowiązane do utworzenia wewnętrznego systemu zarządzania jakością do dnia 30 czerwca 2024 r. Oznacza to, że od dnia 1 lipca 2024 r. podmioty te są zobligowane do jego posiadania.

Każdy ze wspomnianych wyżej obszarów regulowanych przez ustawę został poddany analizie, ich wpływ na funkcjonowanie podmiotów leczniczych oraz obowiązki jakie generuje zostały opisane w załączonym opracowaniu.

Ustawa o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta (Dz. U. 2023 poz. 1692)

Ustawa o jakości w opiece zdrowotnej opracowanie